Hypotheek

Je zult het wel gemerkt hebben: er is weer volop beweging in de huizenmarkt! Mensen om je heen zijn aan het kopen geslagen, of je bent zelf op zoek naar een nieuwe mooie plek. Er komt heel wat kijken bij het kopen van een nieuw huis en het is daarom al met al een spannende aangelegenheid. Of je het nu voor de eerste keer doet of al eens eerder hebt gedaan. Een onafhankelijk tussenpersoon om je te begeleiden en te adviseren bij de aankoop en de financiering van je woning is daarom een hele geruststelling en maakt het proces nog veel leuker!

Vrijblijvend eerste gesprek

Vrijblijvend eerste gesprek

De Man Advies is bijzonder, omdat wij in onze adviezen open en duidelijk willen zijn. Daarvoor is het belangrijk dat we leuke en moeilijke vragen met je kunnen bespreken. Je wilt dit natuurlijk graag doen met iemand bij wie je je op je gemak voelt. Wij bieden daarom altijd een eerste gesprek vrijblijvend en gratis aan. Zo  kun je kijken of er een ‘klik’ is en wij inderdaad de adviseur voor jou zijn. 


Wat kan ik lenen?

Benieuwd naar wat je maximaal kan lenen? Klik hier voor een globale schatting.

Alles onder één dak

Alles onder één dak

Iedereen heeft een druk bestaan en daarom is het geweldig dat als je dan de deur uit moet, je meerdere zaken in één keer kunt regelen. Wij zijn daar helemaal voor en daarom laten wij je graag weten dat we ook al je bankzaken en verzekeringen voor je kunnen regelen. Voor de bankzaken zijn wij aangesloten bij de RegioBank en voor hypotheken bij HypoKeur. Je hebt hiermee al je financiële zaken onder één dak en dat is bij het afsluiten van een hypotheek ook erg gemakkelijk.

Ruim de tijd

Wij beseffen goed dat het afsluiten van een financieel product niet iets is dat je even tussendoor doet. We nemen graag ruim de tijd voor onze adviesgesprekken. Met wie kun je een afspraak maken? Wij stellen je hierbij graag voor aan ons hypotheekteam dat wordt gevormd door….. Jochem de Man, Martijn Wouts en Chantal Kruijthof.

Direct naar het contactformulier voor een afspraak


Bemiddelen

Wij bemiddelen met onder andere deze hypotheekverstrekkers

Adviestraject

Hoe verloopt nu zo’n adviestraject? Hoe vaak spreken we af, wat wordt er dan besproken en ook heel belangrijk….hoeveel kost het?

Zeker voor hypotheken is het van belang dat je een product kiest dat bij je past. Het gaat om grote bedragen voor een lange periode. Wij als onafhankelijk tussenpersoon helpen jou hier graag bij! Om een goede vergelijking te maken, zijn wij aangesloten bij HypoKeur. Hierdoor kunnen we de adviesprijs eerlijk houden, je voorzien van een passend voorstel en in sommige gevallen binnen een week de hypotheek ondertekenen! Lees hieronder meer over onze werkwijze.

Stap 1. Oriëntatie en inventarisatie

We beginnen met een oriënterend gesprek. Dan maken we voor het eerst kennis met elkaar, of misschien ken je één van onze adviseurs al, maar in ieder geval horen wij voor het eerst jouw wensen en jij hoort wat de mogelijkheden zijn. Het eerste gesprek bij ons is vrijblijvend en er zijn geen kosten aan verbonden.

Tijdens het oriënterend gesprek wordt je financiële situatie besproken. Hierbij komen ook jouw toekomstwensen, zoals bijvoorbeeld een kinderwens of eerder stoppen met werken aan bod.

Met al deze informatie gaan we het klantprofiel invullen. Er kan dan een inschatting worden gemaakt of het huis van je dromen binnen de financiële mogelijkheden past.   

Het is dan handig als je in ieder geval de volgende documenten meeneemt:

  • Legitimatiebewijs;
  • Salarisstrook (jaaropgave is niet nodig) of jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaren;
  • Overzicht van je spaargeld of andere eigen middelen zoals een beleggingsrekening; en
  • Overzicht van afgesloten kredieten / DUO-schuld / of andere overeengekomen leningen.

Stap 2. Opdrachtbevestiging

Als je na het oriënterend gesprek besluit om je door ons te laten adviseren, ontvang je van ons een opdrachtbevestiging. Hierin staat opgenomen wat je van ons kunt verwachten, wat wij van jou verwachten en ons tarief. Onze tarieven zijn uitgesplitst in starter, doorstromer en ondernemer. Scroll naar beneden voor meer informatie hierover.

Stap 3. Verzamelen gegevens

In deze fase vragen we je om aanvullende gegevens aan ons door te sturen of te uploaden. Denk hierbij aan een werkgeversverklaring, taxatierapport, koopakte, etc.  Aan de hand van deze gegevens en het eerste gesprek stellen we een voorlopig advies op.

Stap 4. Vervolgafspraak

Dan maken we een vervolgafspraak en bespreken we de risico’s die bij een hypotheek spelen. Wij zullen ook dieper ingaan op de impact die de hypotheek voor jou kan hebben omdat je nu bijvoorbeeld meer geld kwijt bent aan je hypotheek.

Van het totaalplaatje maken we een passend advies dat we opnemen in een adviesrapport zodat je thuis nog eens rustig terug kan kijken hoe het nu ook al weer zit. In het rapport leggen we ook uit wat er gebeurt als je tijdelijk wat minder geld hebt, bijvoorbeeld omdat je werkloos of arbeidsongeschikt raakt.     

Stap 5. Tekenen hypotheekofferte

Na het advies kan je een keuze maken voor de hypotheek die het beste bij jou past. Wij vragen de hypotheek aan en krijgen een renteaanbod van de geldverstrekker toegestuurd. Het renteaanbod en de meegestuurde documenten worden daar voor het eerst beoordeeld. De hypotheekaanbieder laat – meestal – binnen een week weten of zij akkoord gaan en de hypotheek verstrekken. Is dit het geval, dan sturen zij een definitieve hypotheekofferte. Na het tekenen van deze offerte worden de documenten gereed gemaakt om door te sturen naar de notaris.

Stap 6. Notaris

De notaris maakt de hypotheek- en leveringsakte en een nota van afrekening. Het passeren van de woning (de overdracht) gebeurt op het kantoor van de notaris. Vanaf dat moment ben je eigenaar van de nieuwe woning!

Stap 7. Onderhoud

Wij houden je op de hoogte van de belangrijke wijzigingen voor jouw hypotheek. 

Hoe lang duurt het voordat mijn hypotheek rond is?

Hoe lang duurt het voordat mijn hypotheek rond is?

Je hoort wel eens "een hypotheek binnen een week". Dit is een mooi streven, maar ook afhankelijk van de informatie die wordt aangeleverd en de wachttijden bij geldverstrekkers. Momenteel worden er weer volop hypotheken afgesloten, waardoor sommige geldverstrekkers langere verwerkingstijden aanhouden dan anderen. Omdat wij aangesloten zijn bij HypoKeur, kunnen wij bij enkele hypotheekaanbieders de volgende werkdag een hypotheekvoorstel verwachten. Mits alle documenten in orde zijn kan de hypotheek dan binnen een week geregeld zijn. In de meeste gevallen zal je echter rekening moeten houden met ongeveer een periode van 3 tot 4 weken om je hypotheek helemaal rond te hebben.

Oversluiten

Oversluiten

Het oversluiten van je hypotheek kan voordelig uitpakken, maar dat hoeft niet. Wij kunnen een vergelijking maken om bij dezelfde hypotheekverstrekker naar een nieuwe rente over te sluiten of de hypotheek over te sluiten naar een geheel andere hypotheekverstrekker.

Ook hier weer zijn niet alleen de rentepercentages van belang, maar ook de verschuldigde boete, de hypotheekvorm, de voorwaarden van de nieuwe hypotheek en uiteraard je toekomstplannen. Is het verstandig om nu een boete te betalen als je over een jaar toch wilt verhuizen? Of is het juist nu hét moment omdat je helemaal gesetteld bent in je huis en je misschien wel de wens van een kindje hebt en lagere lasten in de toekomst hier goed bij aansluiten. Wij helpen je graag uitzoeken wat voor jou het voordeligst uitpakt!


Tarieven

Voor ons hypotheekadvies rekenen wij de volgende tarieven:

Advies over

Vast tarief (exclusief btw)**

Hypotheek starter

€ 2.500,-

Hypotheek doorstromer

€ 2.850,-

Hypotheek DGA

€ 3.250,-

Oversluiten hypotheek starter*

€ 2.500,-

Oversluiten hypotheek doorstomer*

€ 2.850,-

Oversluiten hypotheek DGA*

€ 3.250,-

Wijzigen rente hypotheek

€    450,-

Afsluiten overlijdensrisicoverzekering (i.c.m. hypotheek)

€    250,-

Afsluiten woonlastbeschermer

€    250,-

Het oversluiten van een hypotheek wordt behandeld als een nieuwe hypotheek. Dit betekent dat wij dezelfde waarborgen in acht moeten nemen en je voorzien van een volledig hypotheek advies.

Onze dienstverlening is vrijgesteld van BTW wanneer de intentie is dat wij voor je bemiddelen. Ook als later in het adviesproces blijkt dat er geen productafname via ons volgt. Als op voorhand duidelijk is dat er geen product via ons wordt afgenomen, brengen wij wel BTW in rekening.

Overige kosten

Naast ons tarief is het ook handig om met de volgende kosten rekening te houden: hypotheek- en leveringsakte notaris (gemiddeld € 1.300,00), overdrachtsbelasting is 2% van de koopprijs, samenlevingsovereenkomst als je niet getrouwd bent (gemiddeld € 500,00), makelaarskosten (als je ook je bestaande koophuis verkoopt) en taxatierapport (gemiddeld € 400,00 tot € 500,00 afhankelijk van de grootte van het huis).